הלמ"ס: מחירי הדירות מתחילים לרדת

אתמול (ב') פרסמה הלמ"ס  (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) כי בחודשים פברואר – מרס ירדו מחירי הדירות בישראל בשיעור של 0.5% בהשוואה לחודשים ינואר- פברואר.

לפי הנתונים שפורסמו ברבעון הראשון של 2017 ירדו מחירי הדירות ב – 2.9% למחיר של 1.455 מיליון בהשוואה לרבעון האחרון של 2016  כאשר אותה דירה נמכרה במחיר של 1.487 מיליון . נתון זה כולל את כל סוגי הדירות ואינו מסווג מאפיינים כמו גודל דירה, מקיום וכד'.

 

בתקופה האחרונה פרסמה הלמ"ס נתונים אשר מראים על האטה מסוימת במחירי הדיור וכמו כן, עדכנו בלמ"ס את שיטת המדידה לאחר שהתקבלו ביקורות רבות על כך שמחירי הדירות הנמכרות במסגרת מחיר למשתכן ומחיר מטרה נכללו גם הם במספרים הכלליים ועיוותו את המציאות.

 

ע"פ כתבה ששודרה במהדורת החדשות של ערוץ 2 מיום ב' (15.5.17) הוצגו נתונים שנאספו בשיתוף אתר יד 2 המצביעים על ירידה בשכונות ספציפיות בערים המרכזיות המובאות כאן לפניכם:

 

השינוי הכי מורגש ניתן לראות כמובן בערים המרכזיות:

 

תל אביב

השכונה בה ירדו המחירים באופן הכי משמעותי היא שכונת צהלון ביפו עם ירידה של 9% בשנה האחרונה.

 

 גם בעיר ללא הפסקה מתחילים לראות ירידות מחירים בחלק מהשכונות. 

 

בשכונת כוכב הצפון, בצפון העיר ירדו המחירים ב -  5% אך מחיר דירה ממוצע שם הוא עדיין גבוה מאוד יותר מ – 4 מיליון .

שכונות בהן לא נרשמה ירידת מחירים ולהיפך - שכונת ביצרון ושכונת מונטפיורי עם עליה של 21% ובשכונת המשתלה נראה זינוק של 20%, מה שמביא את המחיר של דירה ממוצעת שם ל – 3.4 .

 

ירושלים

בקריית שמואל נרשמה ירידה של 9% ובעמק רפאים בלב המושבה הגרמנית ירידה של 7%.

גם בירושלים לא כל השכונות נהנות מירידת מחירים ולהיפך. בשכונת קטמון הישנה נרשם זינוק של 43%, בגבעת שאול 14% ו – 11% בשכונת מוסררה.

 

חיפה

בעיר הצפונית נרשמו ירידות מחירים יפות למדי, בשכונת נווה יוסף ירידה של 31%, במרכז הכרמל ירידה של 24% ובקריית אליעזר 18%. כך שמחיר דירת  4 חדרים שם מתקרב למיליון .

מנגד במושבה הגרמנית בחיפה עלו המחירים ב – 22%, ברמת הנשיא עליה של 16% וברמת אלון 15%.

 

 בחיפה נראו ירידות מחירים יפות למדי. 

 

בנוסף למחירי הנדל"ן מדווחת הלמ"ס גם על ירידה של 21% במכירת דירות חדשות מקבלן בהשוואה לאותה תקופה בשנה שעברה. וירידה של 9% בהיקף העסקאות בכלל אשר מסתכם ב – 8,800 יח"ד – המספר הנמוך ביותר של עסקאות מאז אוגוסט 2015.

נראה כי יש האטה בשוק הנדל"ן, אנשים מחכים לראות מה יהיה עם פרויקטים של מחיר למשתכן וחוק מס דירה שלישית, אך עדיין מוקדם מידי כדי להכריז על שינוי מגמה.

 

 שר הבינוי והשיכון הבוקר: "בסופו של דבר המדינה היא שמחליטה ולא בעלי האינטרסים, והכיוון הוא ירידת מחירים". 

 

יואב גלנט, שר הבינוי והשיכון הגיב הבוקר (ג') לנתונים שפרסמה הלמ"ס: "לרוב אזרחי ישראל יש דירות ברשותם והם לא מעוניינים שמחירי הדיור ירדו. גם הבנקים אשר מושקעים בחברות הנדל"ן ובעלי הקרקעות נמצאים באותה עמדה ויש קואליציה שלמה שלא מעוניינת בירידת מחירים. אני יכול להבין את זה אבל לצערם בסופו של דבר המדינה היא זו שמחליטה".